poniedziałek, 19 grudnia 2011

Makowiec świąteczny

Jak widać na zdjęciu - jest to nieco inny makowiec. Wygląda uroczo i smakuje bardzo dobrze :) Wykorzystałam ten przepis na ciasto. Polecam!

Oto przepis:

4,5 szklanki mąki pszennej
1,5 szklanki letniego mleka
120 g roztopionego masła
1/2 szklanki cukru
8 g cukru wanilinowego
2 jajka + 1 żółtko
pół łyżeczki soli
25 g drożdży
+ gotowa masa makowa (+ ewentualnie: dwa białka, bakalie, jajko do posmarowania ciasta)

Robimy zaczyn z drożdży (np. pół szklanki mleka, drożdże i  łyżka mąki ) i odstawiamy do wyrośnięcia na około 15 minut. Jajka mieszamy z mlekiem, cukrem i cukrem waniliowym. Dodajemy mąkę, masło, sól i wyrabiamy ciasto (jest dosyć rzadkie). Odstawiamy przykryte ściereczką do wyrośnięcia na około godzinę. Po tym czasie wyrabiamy ciasto jeszcze chwilkę i rozwałkowujemy na duży placek wielkości blachy do pieczenia (gdy się przykleja do wałka – podsypujemy mąką ). Na wierzch rozkładamy równomiernie masę makową (aby była bardziej puszysta, można ją wcześniej wymieszać z dwoma ubitymi na sztywno białkami), możemy tez dodać skórkę pomarańczową, rodzynki, migdały etc – jak kto lubi i zwijamy ciasto w rulon (jak struclę). Zwinięte ciasto kroimy na kawałki o szerokości około 7 cm i układamy je w tortownicy wysmarowanej masłem i posypanej bułką tartą. Wierzch możemy posmarować dodatkowo jajkiem (ja tego nie zrobiłam). Pieczemy 40 minut w 190 stopniach. Smacznego!


2 komentarze:

  1. Oj, jak ja bym chciała upiec takiego makowca! Moja mama jest niestety przeciwna, za mało czasu, za dużo planów! :D

    OdpowiedzUsuń

Liczba odwiedzin:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...